torsdag 6 oktober 2011

Svar på era Frågor!



Hej, här kommer svaren på era frågor i frågestunden del 1. Tack för alla frågor!

Tack för en inspirerande blogg! Jag har en fråga om träning. Det är nämligen så att jag har väldigt svårt för att hålla en jämn "regelbunden träning" vissa perioder kan jag träna 3-4 dagar i veckan, och sen kan det gå flera veckor, månader utan träning. Hittar alltid på ursäkter, trött efter jobbet, hinner inte, osv. Hur motiverar jag mig själv?

Hej! Den här frågan kommer ofta upp då det är normalt att tappa motivationen på vägen. Något som är centralt för att hålla drivkraften uppe är att sätta upp mål med träningen. En viktig fråga är Varför? Vill du träna för att bygga muskler, orka mer, få bort övervikt osv. Planera din träning utefter ditt mål så du inte tränar fel vilket kan leda till att man gör allt annat än träna. Att hitta en kompis att träna med är ofta positivt, det blir roligare och man kan peppa upp varandra när sporren svalnat.

Tappar man motivationen helt så återgå till målet med träningen för att få lite motivation tillbaka och Istället för att träna 3-4 ggr testa med att istället köra 1-2 gånger i veckan och prestera maximalt när du väl är där, vilket kan ha mycket effekt på motivationen. De resterande dagarna du i vanliga fall fyller med träning kan du istället passa på att göra någon annan fysisk aktivitet i en annan miljö, göra något nytt, något roligt, något annorlunda, kanske något lugnare då man ska vara sparsam med sin energi då den ska räcka långt. Vila och variation är en stor del av helheten, så klipp inte bort dessa delar.

Hälsar, Liberta

Tack för en superbra blogg! Jag skulle vilja köra nån slags detox kur. För att "rena" kroppen. Och undrar om du har några bra tips och råd. Vad för slags kur/kurer finns det? Hur vet man vilken som är bäst för ens kropp?

Hej! Det finns lite olika sätt att rena kroppen. Det finns mycket miljögifter och annat ohälsosamt omkring oss som kan skada vår kropp såsom avgaser och cigarettrök, vilket man ska försöka undvika så gott det går. Sen finns det en hel del tillsatser i vår kost som kan vara skadliga och där kan man gå in och rensa en hel del genom exempelvis en kostsedel/program som hjälp.

Man bör rena kroppen med jämna mellanrum genom att påverka miljön och kosten. Att ta promenader i naturen långt från avgaser och rök och sluta äta snabbmat och istället äta bara närproducerat i en vecka, (undvik kött). Bra är också att första dagarna på rensningen börja med flyttande mat såsom soppa, smoothies, te, fruktjuicer som innehåller mycket antioxidanter osv.

Det man bör undvika helt när man vill köra en detox är alkohol, cigaretter, kaffe(te istället), och också socker och salt har giftiga egenskaper.

Att dricka mycket vatten och skippa hårda träningspass (naturpromenader, yoga istället). Undvik stress och vila mer (kroppen genomgår en förändring och det kan det ta ett tag att vänja sig och behöver återhämtning).

De som är sjuka eller genomgår medicinskt behandling, gravida, barn eller de som lider av fetma eller anorexia/bulimia bör inte göra några ändringar med kost utan att rådfråga läkare. All kostrekommendation utgår alltid från en frisk person, för andra finns de anpassade rekommendationer hos bland annat livsmedelsverket.

Hälsar, Liberta

Jag tänker på finnar och hud problem.. Jag tycker mig få finnar enbart om jag äter kolhydrater. Finns det någon forskning kring det? Vad säger lchf om det? Dessutom får jag ibland sådana dom aldrig försvinner helt och de kan komma tillbaka. De som jag försöker bekämpa med finnmedel verkar va de som får fula röda ärr efter finnen försvunnit. Detta blir fult och måste sminkas över varje morgon, vilket kanske heller inte är bra egentligen? Jag kör sån där täckstift över och sedan smink ovanpå. Vad jag själv lyckats googla fram så bleknar ärren efter några år... Men jag undrar om du vet något annat och hur man kan undvika att få fler av dessa onda finnar som ger fula ärr. E det maten? Stress? Luften? Vad är din slutsats och hälsotips.

Hej! Det finns faktiskt studier som visat att finnar och kolhydrater har ett samband, eller kost och livsstil spelar roll då en hälsosam kost förbättrar din hälsa och hud. Att äta låg kolhydrat kost har bra effekt för personer som har acne. Bytta snabba kolhydrater (socker) mot mycket frukt, färska grönsaker, fullkorn osv.

Du vet ju redan när du får finnar och det är enbart när du äter kolhydrater, vad är det för kolhydrater då? Om du vet vilken kolhydrat kan du prova att minska på det och se om det påverkar. Du får experimentera med de kolhydrater du vet kan orsaka finnarna och minska/ersätta de med något annat.

Smink i sig har inte visat sig förvärra finnar, men huden kan bli ännu mer retad om du använder olika krämer för att täcka det, speciellt feta krämer.

Alltså är det kosten du har möjlighet att ändra för att påverka din hälsa, vilket inkluderar huden. Krämer, lotion och andra dyra ”acnelösningar” är ett sätt för företagen att tjäna pengar, tror jag.

Hälsar, Liberta

Vilken träning är bäst för att bränna? Har köpt gym kort på sats.

Hej! Eftersom du har köpt ett gymkort utgår jag från att det är där du vill träna. Som jag har sagt tidigare så är morgonträning väldigt bra och effektivt om man har som syfte att förbränna. Då du jobbar 8-16 kan det kanske vara lite jobbigt att gå upp extra tidigt för att träna. Är du en morgon människa eller kvällsmänniska?

Om du är en morgonmänniska skulle jag starkt rekommendera morgonpass på gymmet! Självklart låter det tufft men de som har testat detta har fått flera goda resultat som – piggare och effektivare på jobbet och god sömn på kvällen.

Det är bra att träna styrketräning först och avsluta med högintensitetsträning. Om du är osäker på maskinerna ta hjälp av instruktörerna, det är därför de är där. Annars är det bra att köra ett pass som Body pump och sen avsluta med 15-30 minuter på bandet. Att köra styrka först och kondition sen är lika effektivt som att köra på morgonen. Alltså kör du morgon pass så ska du bara springa och svettas, typ bandet, kör du kvälls tid ska du köra både styrka och avsluta med kondition.

Hälsar, Liberta

Hej! jag är nyfiken på hälsovästen är den så bra som det sägs, vore tacksam om du har tid att svara och berätta om den. Jag har styrke tränat i många år med mycket bänkpress (styrkelyft) men nu för tiden tränar jag löpning och lite mindre och lättare styrketräning.

Hej! Jag själv var väldigt nöjd med den, och andra som jag vet använder den är också nöjda. Det är omöjligt att ha dålig hållning när du har den på om man säger så.. nackdelen är väl priset, men den finns har jag sett på tradera och liknande för billigare. Av vilken specifik anledning vill du använda den? Västen går att använda under löpningen också, testa.. Det låter nyttigt med mycket löpning och lättare styrketräning. Lycka till.

Hälsar, Liberta

Jag är en 16 årig tjej som har problem med mat. Jag vill vara smal och se bra ut och jag vet att jag inte borde äta onyttiga saker, men ibland kan jag inte sluta äta, jag tröst äter...och efteråt mår jag ännu sämre. Jag brukar motionera rätt så mycket och jag cyklar till skolan varje dag och det blir ca 7 kilometer om dagen. Jag går på yoga en gång i veckan och då jag har tid brukar jag gå på gym. Jag vet att jag inte är fet, men jag är inte smal heller... min kroppsvikt består nog till stor del av muskler men jag skulle vilja få bort "fläsket". Mina lår är väldigt kraftiga och min mage är lite dallrig så jag skulle vilja träna bort det, så nu undrar jag om du kunde ge mig några tränings tips och kanske några tips för kosten också?
Tack i förväg!

Hej! Du är 16 år gammal och det innebär att du och din kropp fortfarande är under utveckling, det är ett faktum som är viktig att inte glömma..

Du brukar gå på gym säger du och det tycker jag är bra om du menar att du styrketränar? då styrketräning (om det görs på rätt sätt och i lagom mängd) har positiva effekter för dig och andra unga enligt ny forskning om ”styrketräning för barn och ungom”. Vad tränar du när du går till gymmet? Det finns ett relativt nytt pass som heter piloxing, du kanske har testat de? jag kan varmt rekommendera det då den är anpassad just för tjejer som vanligtvis har problem med lår och mage. Jag rekommenderar pass som får en att svettas ordentligt i 60 min. Men det viktigaste är att man tränar något man tycker är roligt för då går det automatiskt mycket bättre!

Det är jättebra att du kör yoga en gång i veckan! där bygger du upp din hållning som stärker bålen vilket ger dig en bättre kroppskontroll och förmåga att utföra styrkeövningarna.

Kosten är jätteviktig, men också väldigt individuell och mycket beroende på vad och hur mycket man tränar. Vad som är bra att tänka innan träning är att inte äta för stora portioner för nära inpå, eller mat som tar lång tid för kroppen att bryta ner. Mycket av energin kommer då gå till att bryta ner maten vilket gör att vi blir trötta och har inte mycket energi över till träningen. Särskilt träningspass med hård ansträngning och hög tempo. Stora måltider som lunch och middag bör ätas 3-4 timmar före träning. Dessutom kan man dela upp maten innan träning i två mål, som är följande:
2-4 h innan träning
30-60 min förre aktivitet

Efter träning bör man alltid ha gjort i ordning ett återhämtningsmål som består av kolhydrater och protein för att du ska få bästa resultat. Det är viktigt att inom loppet av en timma efter träningen få i sig något. Återhämtningsmål kan vara en banan, en frukt-shake du har mixat ihop hemma innan träning eller en näve nötter osv. Två timmar efter träning bör man ha fått i sig en riktig sammansatt mål (lunch,middag) beroende på vilken tid man tränat.

Du får gärna skriva till mig igen och fråga mer om du vill ha mer detaljerade svar på dina frågor! Hoppas du får ut något av det jag svarat.

Hälsar, Liberta

Vad är efedrin och anabola egentligen? Klassas de som droger?

Hej! Efedrin är ett stimulantia med uppgigande egenskaper.

Vid större doser av efedrin påverkas det centrala nervsystemet i likhet med droger som bland annat amfetamin och är beroendeframkallande. Det är olagligt med efedrin och får enbart finnas i registrerade läkemedel.

Anabola steroider är ett kemiskt framställt testosteron som är ett manligt könshormon. Det är ett dopningsmedel som kan leda till allvarligt fysiskt, psykiskt och social ohälsa. Anledningen till att det används är främst muskeluppbyggnad och är vanligast band de som styrketränar.

Vill man ha mer kunskap eller råd om dopingmedel kan man kontakta dopningjouren www.dopningjouren.se eller på 020 54 69 87.

Hälsar, Liberta

Jag hoppas ni är nöjda med svaren och ni är välkomna att fråga vidare om det väckt fler frågor.

Varma Hälsningar, Liberta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar