torsdag 27 januari 2011

SteviaSocker - Socker fast inte socker!

Hej,

Allt fler idag har förstått farorna med socker och börjar minska på sockerintaget. Socker står i fokus när det gäller övervikt och blodsockersjuka. Själv har jag länge varit emot socker och speciellt de kemiska sötningsmedlen som luras i oss varje dag.
Personligen har jag länge experimenterat med min kropp och mitt kostintag och det har visat sig att jag helt klart mår mycket bättre utan socker, men det behöver inte betyda att alla andra kommer göra det också, så det gäller att testa olika sätt och se vad man mår bäst av, för vi är individuella och fungerar så.
Jag
känner mig i bättre balans och framförallt slipper jag den hemska sockerkurvan som kan stiga och sjunka konstant.

Att sluta med socker bara så där kan upplevas som "sockeravgiftning" för det är precis vad det är. Vi är jättevana vid sockersmaken och har skapat ett behov som vi måste uppfylla varje dag. Därför kan det vara svårt för några den första tiden man har slutat med socker och kan känna huvudvärk, trötthet och yrsel men det går över så fort kroppen har vant sig utan socker.

Stevia växten

Ganska nyligen fick jag kontakt med SteviaVital som har skapat ett alternativ till socker! Det är helt otroligt hur lik vanlig socker det är. Men det är inget annat än naturligt sötningsmedel med 0 kalorier från plantan Stevia Rebaudiana, ett blad som kommer från Paraguay.
Det är många diabetiker i dag som använder sig av Steviasocker för att de ska kunna äta sött, då den kan användas till allt från bakning, matlagning och dryck. Den finns både som strösocker och som pulver som kan användas som florsocker.



jag har produkterna hemma och ska testa de i både matlagning, bakning och dryck så jag kommer meddela resultat här på bloggen flertal gånger!



Det finns en hel del att läsa om Steviasocker om du är intresserad, man kan även läsa om historia och deras intressanta resa om hur de upptäckte mirakel -växten alla har drömt om!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar