tisdag 18 januari 2011

Naturlig fil istället för smaksattfil


Hej!
Denna morgon blandade jag min fil med katrinplommonjuice och det var riktigt gott! Jag köper inte längre smaksatt fil eller yoghurt då det bara är en massa socker i och inte alls nyttigt. Så istället för att köpa blåbärsfil köper jag fil och blåbär och blandar det själv för då får jag blåbärsfil fast utan sockret! På samma sätt gör jag med andra produkter.




Istället för att använda torkat katrinplommon som det är mycket socker(över 50 g kolhydrater) använde jag juicen som innehåller bara 11 g kolhydrater och blandningen blev jättegod och smakade lite sötare än surt som det annars gör om man tar bara bär i. Det är helt en smaksak hur man vill ha sin morgonfil, vill man ha lite socker i så är en liten klick av juicen ett bra alternativ och vill man ha noll socker i och kan äta den surt ska man ha naturlig fil och tillsätta det bär man vill att filen ska smaka, istället för att köpa färdig smaksatt.



Det är bra att hålla koll på hur mycket socker man äter per dag då nästan allt fabrikat innehåller en massa socker, och inte alltid heter det socker heller för det finns "dold socker" och inte alltid läser man på innehållsdeklarationer.
Det är verkligen farligt med det raffinerade sockret som finns i all fabrikat mat då raffinerad socker är en kemisk produkt där man tagit bort alla vitaminer och mineraler och innehåller tomma kalorier som ger dig mycket energi och noll näring. Vitaminer och mineraler behövs för att kroppen ska kunna bryta ner sockret.
Så kolla på innehållsdeklarationen och låt dig inte luras att köpa något som inte ger dig något bra tillbaka.

1 kommentar:

  1. Om man vill ha en mild fil utan smakämnen som mättar bra rekommenderar jag Långfil. Den är tjockare i konsistensen och går utmärkt att blanda med några nötter eller blåbär (tips; stora odlade blåbär har sötare smak än vilda, och man slipper alla blad och grenar som annars finns i de vanliga frusna blåbären)

    SvaraRadera