lördag 12 mars 2011

Träning och Mat



Efter en hård dag på gymmet måste man äta "så som man förtjänar" När jag säger "äta så som man förtjänar" menar jag att man ska tänka på det man kallar för plus-minus-noll i magen, alltså har jag rört mig mer idag så ska jag äta lite mer än vanligt och har jag rört mig lite mindre i dag ska jag kanske äta lite mindre än vanligt. Men jag säger det igen - Utgå alltid från dig själv och vad du mår bäst av.

Mat & Träning funkar inte utan varandra! När det kommer till "dieter" så förespråkar jag inte ett minskat matintag eller uteslutande av en viss mat (förutom att jag tror på mindre kolhydratintag) istället tror jag på -" Äta medvetet teorin". Det finns nästan inga gränser för vad och hur man ska äta, det finns ingen "expert" som vet hur du och din kropp mår bäst, så börja lyssna på dig själv. Läs och ta reda på saker och ting själv så hittar du de rätta svaren som bara du kan ge dig själv, bli din egen expert när det handlar om dig själv och låt ingen annan bli den som vet bäst om dig för det finns inte.

Om man nu är sugen på hamburgare och pommes så kan man absolut äta det, och utmaningen blir då att laga det hemma själv vilket givetvis har många fördelar. Då vet du vad du har lagt i maten i exakta mått och du kan välja om du vill ha mer eller mindre av den ena eller det andra, precis så som det passar dig.

Det finns sjukt många duktiga bloggare där ute som ger så bra och hälsosamma recept på det mesta. Det kan låta svårt att laga snabbmat eller restaurang mat hemma men när man väl sitter och letar efter recept hittar man direkt ett enkelt och snabbt sätt att laga favoritmaten!

Min mat efter träningen blev - hamburgare, pommes, coleslaw och en god sallad.



Använd fast potatis, skär de och låt de stå en liten stund i kall vatten för då rinner dåliga ämnen av.



Ta en kastrull , fyll den med rapsolja och sätt den på hög värme för att sedan hälla i potatisen och låta den friteras i ett par minuter. för att få den riktigt goda och krispiga smaken friterar man pommesen i två omgångar, först två minuter, lägg över de på en tallrik och sedan fritera igen för andra gången i ytterligare två minuter. Krydda med salt och pommeskrydda.


Stek eller grilla hamburgaren med olja eller smör och krydda med det grillkrydda. Ovan har jag veggieburgare från hälsans kök.



Coleslaw- rivna morötter, riven vitkål, svartpeppar, dijonsenap, majonnäs, salt och vill du ha socker i rekommenderar jag steviasocker. Annars funkar det bra utan det söta med.



Sallad - tomat, basilika, svartpeppar, oliver, mozzarella och olja.



Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar