tisdag 28 september 2010

Min Prestation



Snart dax för tävling och medalj igen hoppas jag! Jag saknar den speciella känslan när man står där fokuserad och redo för adrenalinet, uppnå mål och resultat.
Det som kan vara en utmaning är att inte tappa koncentrationen på mig själv och "min" taekwondo genom att låta mig störas av motståndaren.

Ju mer jag tävlar desto bättre blir jag på att sätta fokus på min egen prestation och på så sätt använder jag min energi rätt. Det spelar ingen roll vem som är min motståndare egentligen för ingen är svårare att slå än min inre motståndare.
Visst kan det höra till taktik att inför tävlingen se på motståndarens styrka och svagheter men fokusen måste ligga på ens egna prestation för det är ju bara den man kan påverka. Dina tankar påverkar dina känslor som i sin tur påverkar din prestation, som psykologin säger. Motståndarens rankinglistor eller tidigare meriter betyder noll när väl tävlingen har startat.

Jag skulle också vilja säga att det är minst lika viktigt att även under tävlingens gång ha fokus och kraft på det man själv presterar och inte låta sig påverkas av tex motståndarens klagomål på domslut, klädsel, utrustning osv då det stjäl mycket energi från din egen prestation.

Tar du fullt ansvar för din egen prestation?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar