onsdag 22 september 2010

Spara energi


Ibland engagerar man sig i saker som inte ger någon vinst, låter sig provoceras av fel saker eller gör saker man inte vill göra, vilket själ mycket energi.



Gör så här istället:
Ställ dig följande fyra frågor:

  1. Vilka är dina inre motståndare?

  2. Vilka är dina yttre motståndare?

  3. Vilket är mest betydelsefullt i långa loppet? Jag själv eller det/den som tar min energi ifrån mig?

  4. Vill jag verkligen slösa bort den lilla tid jag har på att INTE nå mina mål och drömmar?

Fundera en stund på dina egna svar samtidigt som du läser och tar in följande påstående:

"Den store fightern lär sig besegra motståndarna, den störste besegrar sig själv."

Fundera därefter på vilket ansvar DU har för att prestationen ska kännas rätt. Skriv ner tre råd till dig själv på vad som är viktigt för dig. Det kan till exempel vara:

  1. Det är viktigt att aldrig ge upp!

  2. Jag vill göra mina medspelare bra!

  3. Jag vill känna respekt från medspelare och motståndare!

Effekten: Du kommer att ha lättare att engagera dig i rätt saker och inte ägna energi åt människor eller företeelser som inte är viktiga för dig och din prestation. Den förmågan/insikten kommer i sig att påverka prestationen positivt.

Du kan reflektera över vilket som är ditt absoluta viktigaste slagfält, är du där ofta?

(103 mentalametoder, Plate)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar