torsdag 11 november 2010

Bröd



Med en pappa till bagare och mamma till kokerska innebära det mycket mat! för mig, när jag är hos föräldrarna och hälsar på. Vilket jag inte alls har något emot då jag älskar deras mat. Men i deras matkultur ingår det bröd i nästan varje måltid till skillnad från det man annars är van vid.

Som alla säkert vet är Bröd inte särskilt nyttigt, då menar jag vitt bröd då det har mycket högt glykemisk index med nästan ingen näring och mycket snabba kolhydrater.
Men det finns nyttigt och näringsrikt bröd om man väljer det mörka alternativet, helst med hela korn och surdeg. Grovt bröd har lågt glykemisk index, är näringsrikt och innehåller en hel del fibrer som är bra för magen. Samma gäller för knäckebröd.

Äter man mycket vitt bröd kan det ta ett tag innan man vänjer sig vid grovt bröd, men man kommer att vänja sig och upptäcka att man mår mycket bättre av det också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar